Yapı inşaat ruhsatının
çıkartılması hayli meşakkatli bir iş olmakla birlikte bir o kadar da
karmaşıktır. Prosedürler günden güne değişiklik göstermesiyle birlikte her
belediyenin de kendine özgü bazı alışkanlıkları ve bir takım düzenleri var.
Hatta bu prosedürler ilgili müdürlerin yahut memurların değişmesiyle bile
değişikliğe uğrayabiliyor.
Kısacası söylemek istediğim
aslında “ezbere iş” yapamayacağınız. Yönetmeliklerin revizyona uğraması, plan
notlarının değişmesi, farklı belediyelerin farklı alışkanlıkları, aynı belediye
ile çalışıyor olsanız bile memurların değişmesi tüm ezberinizi bozabilir.
Bunlara istinaden söylenebilecek
şeylerden en güzeli;
“Kendinizi her duruma
hazırlamanız gerekmektedir.”
Biz yine de işleyişe genel olarak
bir göz atalım. Bir inşaat ruhsatı kabaca hangi aşamalardan geçer? Nerelerde
onay görür? Yaklaşık süreci nedir gibi sorularınız için fikir sahibi olmanıza
yardımcı olmaya çalışacağım.
|
Etüt |
-
Müteahhit (veya mal sahibi) ada, parsel bilgisi
vererek önce sizden şifahen bilgi isterler. Bu muhtemelen böyle olur çünkü
herkes kendi kafasında birtakım fikir ve hayalleriyle size ulaşır. Mutlaka
birileri gerçek dışı şeyler söyleyerek müşterinizi heveslendirmiştir. Siz
gerçekleri söylediğinizde “sizin işi yapamayacağınızı, gerekli yerlerde gerekli
bağlantılarınızın olmadığı” düşünebilirler. Çünkü siz ona hayal ettiklerini
değil yönetmelik dahilinde nasıl bir inşaat yapabileceğini anlatmışsınızdır.
Haliyle az para kazanmak kimsenin hayal ettiği bir durum değildir.
-
Şifahen bilgi verirken konuya ne kadar hakim
olduğunuzu belli etmeli, gerekirse belediye vs gibi ilgili kişilerle yapılacak
görüşmelerle söylediklerinizi desteklemelisiniz. Ve sakın unutmayın, her zaman açık kapı bırakın. Bugün yüzde yüz
doğru bilgi verseniz ve yarın resmi evraklara başvursanız bile resmi olarak bir
değişiklikle karşı karşıya kalabilir ve mahcup olup müşteri kaybedebilirsiniz.
-
Müşteriniz müteahhit ise şifahi bilgi
doğrultusunda mal sahibi ile görüşmeler yapacak ve önünüze sözleşme ve vekaleti
koyacaktır. Vekâlette alınan yetkilere ve tüm maliklerin dâhil olup olmadığına
dikkat etmelisiniz.
-
Ardından yapılacak ilk işlem mal sahibinden aldığınız
vekâlet ve tapu fotokopisiyle tapu müdürlüğünden çap ve röperli kroki
almak olacak. Bu evrakların İstanbul gibi metropol şehirlerde hazırlanıp size
teslim edilmesi takriben bir haftadır. Ayrıca bu işlemler için harç yatırmanız
gerektiğini unutmayın.
-
Arsanızda yan
parsele yahut yola tecavüz olup olmadığını bu aşamada görmeniz mümkün. Eğer
böyle bir durum varsa süreç epey uzayacaktır. Hemen bir harita mühendisiyle
irtibata geçmeniz gerekecek ve o size süreci detaylı olarak anlatacaktır.
|
İmar Durumu Sorgulama |
-
Evraklarımızda herhangi bir problem yoksa ilgili
belediyeye imar durumu için müracaatta
bulunabilirsiniz. Bu süreç de yine takriben 1 haftadır. İmar durumunun çıktığı tarihten
itibaren 1 yıl geçerliliği olduğu unutmayın. Ayrıca imar durumunu almak için
belediyeye harç yatırmanız gerektiğini de hatırlatmak isterim.
-
Ardından diğer evraklarınız ve imar durumunuzla
birlikte belediyenin harita müdürlüğünden kot-kesit için başvuru yapmanız
gerekmektedir. Yine harç ve yine takriben bir haftalık süreç.
-
Bundan sonraki süreç ise öncelikle imar durumunu
detaylı bir şekilde incelemek, plan notlarını irdelemek, çekme mesafelerinizi,
oturum alanınızı, max inşaat alanınızı hesaplamak ve etüt yapmak olmalı. Tabi
ki bunlar için imar durumunuzun temiz olması gerekmektedir. Temiz olması ne
demek? Örneğin tarihi eser ya da tarihi eser bir yapıya yakınlığı olmamalı.
Örneğin böyle bir durum varsa süreç oldukça uzayacak ve mesainizin bir kısmını
anıtlar kurulunda geçireceksiniz demektir. Bu gibi durumları irdeleyip sorun
yoksa etüt çalışmanızı yapabilirsiniz.
-
Unutmayın ki mal sahibi ve müteahhit sizin kadar
yönetmeliğe ve prosedürlere hakim olamaz. Onların isteklerine uymaya çalışırken
yönetmelikten uzaklaşmayın.
-
Etütleriniz hazırlandıktan sonra müşterinize
onaylatın ve avan projenizi çizin. Bazı belediyeler avan proje onayı
isterlerken bazıları gerek duymaz. Her ihtimalde avan proje vermenizi tavsiye
ederim. Çünkü mimari proje üzerinde yapılacak revizyonlar statik, mekanik ve
elektrik projelerinizi de etkileyeceğinden yönetmeliğe dair karşınıza bir
aksilik çıkarsa tüm projelerinizi revize etmeniz gerekecek.
-
Avan projeniz onaylandıktan sonra statik,
mekanik ve elektrik projelerinizi çizdirebilirsiniz. Ve ardından da ruhsat için
başvurabilirsiniz
-
Mimari projeniz onaylandığında bir takım harçlar
ve tamamlanması gereken evraklar karşınıza çıkacaktır. Aynı şekilde elektrik ve
mekanik projeleriniz için. İstenen evrakların detayını röportörünüzden öğrenip
tamamlamak zahmetli bir iştir. Ve açıkçası biraz uyanık olmayı gerektirir. Aksi
halde prosedürler içinden çıkılamaz bir hal alır.
-
Tüm bu süreçleri tamamladıysanız artık
projeleriniz onay sürecine girer. Ardından ruhsatını yazdırır ve onu da imzaya
gönderebilirsiniz.
Karşınıza hiç problem çıkmazsa bu
süreç 1 ayda tamamlanabilir. Tabi işinizi çok iyi takip ettiğinizi
varsayıyorum. Fakat öngörmediğiniz o kadar çok şey çıkacak ki 3 ay gibi bir
süre emek harcamanız gerekebilir. Anıtlar kurulu, büyükşehirden satın alma, tevhit,
ifraz vs gibi durumlar varsa zaten hesap yapmamıza gerek yok. Çünkü oldukça
uzun sürecektir.
Belediye için hazırlanmış örnek
bir mimari ve statik projeyi buradan indirebilirsiniz.
Yapı inşaat ruhsatı hakkında
sormak istedikleriniz olursa lütfen yorum yazın.
Etiketler: imar durumu, inşaat ruhsatı ne kadar sürer, ruhsat nasıl alınır, teknikatolye, yapı inşaat ruhsatı nasıl çıkarılır