3 Aralık 2015 Perşembe

Yapı İnşaat Ruhsatı Nasıl Çıkartılır?


Yapı inşaat ruhsatının çıkartılması hayli meşakkatli bir iş olmakla birlikte bir o kadar da karmaşıktır. Prosedürler günden güne değişiklik göstermesiyle birlikte her belediyenin de kendine özgü bazı alışkanlıkları ve bir takım düzenleri var. Hatta bu prosedürler ilgili müdürlerin yahut memurların değişmesiyle bile değişikliğe uğrayabiliyor.


Kısacası söylemek istediğim aslında “ezbere iş” yapamayacağınız. Yönetmeliklerin revizyona uğraması, plan notlarının değişmesi, farklı belediyelerin farklı alışkanlıkları, aynı belediye ile çalışıyor olsanız bile memurların değişmesi tüm ezberinizi bozabilir.
Bunlara istinaden söylenebilecek şeylerden en güzeli;
“Kendinizi her duruma hazırlamanız gerekmektedir.”
Biz yine de işleyişe genel olarak bir göz atalım. Bir inşaat ruhsatı kabaca hangi aşamalardan geçer? Nerelerde onay görür? Yaklaşık süreci nedir gibi sorularınız için fikir sahibi olmanıza yardımcı olmaya çalışacağım.
Belediye Ruhsat Projesi
Etüt
-        Müteahhit (veya mal sahibi) ada, parsel bilgisi vererek önce sizden şifahen bilgi isterler. Bu muhtemelen böyle olur çünkü herkes kendi kafasında birtakım fikir ve hayalleriyle size ulaşır. Mutlaka birileri gerçek dışı şeyler söyleyerek müşterinizi heveslendirmiştir. Siz gerçekleri söylediğinizde “sizin işi yapamayacağınızı, gerekli yerlerde gerekli bağlantılarınızın olmadığı” düşünebilirler. Çünkü siz ona hayal ettiklerini değil yönetmelik dahilinde nasıl bir inşaat yapabileceğini anlatmışsınızdır. Haliyle az para kazanmak kimsenin hayal ettiği bir durum değildir.
-        Şifahen bilgi verirken konuya ne kadar hakim olduğunuzu belli etmeli, gerekirse belediye vs gibi ilgili kişilerle yapılacak görüşmelerle söylediklerinizi desteklemelisiniz. Ve sakın unutmayın, her zaman açık kapı bırakın. Bugün yüzde yüz doğru bilgi verseniz ve yarın resmi evraklara başvursanız bile resmi olarak bir değişiklikle karşı karşıya kalabilir ve mahcup olup müşteri kaybedebilirsiniz.
-        Müşteriniz müteahhit ise şifahi bilgi doğrultusunda mal sahibi ile görüşmeler yapacak ve önünüze sözleşme ve vekaleti koyacaktır. Vekâlette alınan yetkilere ve tüm maliklerin dâhil olup olmadığına dikkat etmelisiniz.
-        Ardından yapılacak ilk işlem mal sahibinden aldığınız vekâlet ve tapu fotokopisiyle tapu müdürlüğünden çap ve röperli kroki almak olacak. Bu evrakların İstanbul gibi metropol şehirlerde hazırlanıp size teslim edilmesi takriben bir haftadır. Ayrıca bu işlemler için harç yatırmanız gerektiğini unutmayın.
-        Arsanızda yan parsele yahut yola tecavüz olup olmadığını bu aşamada görmeniz mümkün. Eğer böyle bir durum varsa süreç epey uzayacaktır. Hemen bir harita mühendisiyle irtibata geçmeniz gerekecek ve o size süreci detaylı olarak anlatacaktır.
İmar Durumu Sorgulama
-        Evraklarımızda herhangi bir problem yoksa ilgili belediyeye imar durumu için müracaatta bulunabilirsiniz. Bu süreç de yine takriben 1 haftadır. İmar durumunun çıktığı tarihten itibaren 1 yıl geçerliliği olduğu unutmayın. Ayrıca imar durumunu almak için belediyeye harç yatırmanız gerektiğini de hatırlatmak isterim.
-        Ardından diğer evraklarınız ve imar durumunuzla birlikte belediyenin harita müdürlüğünden kot-kesit için başvuru yapmanız gerekmektedir. Yine harç ve yine takriben bir haftalık süreç.
-        Bundan sonraki süreç ise öncelikle imar durumunu detaylı bir şekilde incelemek, plan notlarını irdelemek, çekme mesafelerinizi, oturum alanınızı, max inşaat alanınızı hesaplamak ve etüt yapmak olmalı. Tabi ki bunlar için imar durumunuzun temiz olması gerekmektedir. Temiz olması ne demek? Örneğin tarihi eser ya da tarihi eser bir yapıya yakınlığı olmamalı. Örneğin böyle bir durum varsa süreç oldukça uzayacak ve mesainizin bir kısmını anıtlar kurulunda geçireceksiniz demektir. Bu gibi durumları irdeleyip sorun yoksa etüt çalışmanızı yapabilirsiniz.
-        Unutmayın ki mal sahibi ve müteahhit sizin kadar yönetmeliğe ve prosedürlere hakim olamaz. Onların isteklerine uymaya çalışırken yönetmelikten uzaklaşmayın.
-        Etütleriniz hazırlandıktan sonra müşterinize onaylatın ve avan projenizi çizin. Bazı belediyeler avan proje onayı isterlerken bazıları gerek duymaz. Her ihtimalde avan proje vermenizi tavsiye ederim. Çünkü mimari proje üzerinde yapılacak revizyonlar statik, mekanik ve elektrik projelerinizi de etkileyeceğinden yönetmeliğe dair karşınıza bir aksilik çıkarsa tüm projelerinizi revize etmeniz gerekecek.
-        Avan projeniz onaylandıktan sonra statik, mekanik ve elektrik projelerinizi çizdirebilirsiniz. Ve ardından da ruhsat için başvurabilirsiniz
-        Mimari projeniz onaylandığında bir takım harçlar ve tamamlanması gereken evraklar karşınıza çıkacaktır. Aynı şekilde elektrik ve mekanik projeleriniz için. İstenen evrakların detayını röportörünüzden öğrenip tamamlamak zahmetli bir iştir. Ve açıkçası biraz uyanık olmayı gerektirir. Aksi halde prosedürler içinden çıkılamaz bir hal alır.
-        Tüm bu süreçleri tamamladıysanız artık projeleriniz onay sürecine girer. Ardından ruhsatını yazdırır ve onu da imzaya gönderebilirsiniz.
Karşınıza hiç problem çıkmazsa bu süreç 1 ayda tamamlanabilir. Tabi işinizi çok iyi takip ettiğinizi varsayıyorum. Fakat öngörmediğiniz o kadar çok şey çıkacak ki 3 ay gibi bir süre emek harcamanız gerekebilir. Anıtlar kurulu, büyükşehirden satın alma, tevhit, ifraz vs gibi durumlar varsa zaten hesap yapmamıza gerek yok. Çünkü oldukça uzun sürecektir.
Belediye için hazırlanmış örnek bir mimari ve statik projeyi buradan indirebilirsiniz.

Yapı inşaat ruhsatı hakkında sormak istedikleriniz olursa lütfen yorum yazın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öneri ve sorularinizi paylasmaktan çekinmeyin